tiistai 18. helmikuuta 2014

Kaksi moottoria: 1. griffon

Rolls-Royce Griffon 58
Shuttleworth Collection
kuva wikimedia

Rolls-Royce Griffon 
Legendaarinen 37 litran V-12 lentokonemoottori, joka tuli tuotantoon ratkaisevan ilmataistelun aattona vuonna 1940. Adolf Hitler oli vallannut manner-Euroopan ja suunnitteli maihinnousua Englantiin: yli 80 suurta proomua oli jo valmiina joukkojen ja aseiden kuljetukseen. Edellytyksenä oli kuitenkin ehdoton Luftwaffen ylivoima ilmatilassa, jota ilman kanaalin ylitys olisi itsemurha. Battle of Britain käytiin kesällä ja syksyllä 1940, ankarimmat ilmataistelut syys-lokakuussa.

Griffon eräässä mielessä pelasti Englannin, sillä tällä moottorilla varustettuna Supermarine Spitfire kilpaili tasavertaisesti saksalaisten upean Messerschmitt Bf-109 hävittäjän kanssa, jota vastaan Kuninkaallisten ilmavoimien vanhempi kalusto oli täysin avuton. Versiosta riippuen 1700-2400 hevosvoimaa junnaava Griffon moottori antoi yli 500 km/t keskivauhdin, parhaimmillaan lähes 800 km/t. RAF voitti ja Hitlerin suunnittelemaa maihinnousua ei koskaan tapahtunut. "Rarely have so many owed so much to so few" (Winston Churchill).

Saksa käynnisti vuonna 1944 Lontoon silmittömät pommitukset V-1 raketein. Spitfire oli harvojen hävittäjätyyppien joukossa, jotka huipputehokkaan moottorinsa avulla kykenivät tavoittamaan lennossa pelottavasti ulisevat lentävät pommit ja tuhoamaan joko tykeillään tai kääntämällä siipensä kärjellä raketin siipeä niin, että se syöksyi radaltaan mereen.


Griffon moottori on älykkäästi suunniteltu
Arthur Rubbra
kuva wikimedia
Insinööri Arthur Rubbra (1903-1982) on Griffonin pääkehittäjä ja tämän legendaarisen moottorin luojana ja muiden projektien avainhenkilönä hän kohosi sodan aikana asemassaan Rolls-Royce tehtailla ja hänestä tehtiin vuonna 1951 tekninen johtaja ja sitten varapresidentti.

Voidaanko historiallisesti ja tieteellisesti todistaa, että Rubbra on griffon moottorin suunnittelija?

Voidaan. Tästä on olemassa laajat historialliset ja tekniset todisteet Rolls-Royce yhtiön arkistoissa ja Ison-Britannian muissa lähteissä. Arthur Rubbra kertoo itse griffonin kehittämistyöstä teoksessa
Rubbra, A.A. Rolls-Royce Piston Aero Engines - a designer remembers: Historical Series no 16 :Rolls Royce Heritage Trust, 1990.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti