keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Kosminen hienosäätö - apostoli Paavali

Lukemani professori Leisolan asiantuntevat luontoa kuvaavat artikkelit, kuulemani lääkäri Reinikaisen luennot ihmisruumiin ihmeellisyyksistä, silmästä, ovat olleet iloista ja rakentavaa kohtaamista, kunnes törmätään hermeneutiikkaan, siihen, miten asiat ymmärretään.

Kumpikin herrasmies, ja suuri joukko lukemisen kautta tuntemiani kansainvälisiä kreationisteja etenkin USA:sta ja Australiasta, "Creation Ministries" "Answers in Bible" ja suomalaiset käännös-web-sivut, edustavat ajattelua, jossa Raamattu syrjäytetään. Palosen artikkeli Kosminen hienosäätö kuuluu samaan epäilyttävään seuraan.

Miten niin? Eivätkös nämä ja heidän viittaamansa kansainväliset auktoriteetit nimenomaan tahdo korostaa Raamatun arvovaltaa, eräät jopa erehtymättömyyttä, aikamme tieteellisen tutkimuksen maailmassa?

Eivät.

He ottavat Raamatusta idean - on Jumala, joka on luonut kaiken.

Siinä kaikki.

Tästä seuraa välttämättä varsin hutera hermeneutiikka, Raamatun oman sisällön syrjäyttämisen myötä kaikenlaista ihmisten järkeilyä, filosofinen jumalakuva, joka on kaukana Israelin Jumalan itseilmoituksesta ja valtava hybris, joka kilpailee ateistien ylpeyden kanssa - me tiedämme, kuka Jumala on, miten Hän toimii, ja todistamme sen - tai todistamme, ettei kuvittelemamme Jumala ole olemassa.

Kosmisesta hienosäädöstä kirjoittaa apostoli Paavali jo 2000 vuotta sitten erittäin vakavia ja viisaita sanoja, jotka toivoisin myös tohtori Vesa Palosen painavan syvälle sydämeensä
Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa.

Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala ilmaissut sen heille.

Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan.

Sen vuoksi he eivät voi puolustautua.

Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
Room 1:18-21

Olen pahoillani, että Palosen mielestä tieteen käyttäminen Isän Jumalan ylistämiseen on ongelmallista. Minusta Raamattu osoittaa, että ihmisen olemassaolon tarkoitus on ylistää Isää Jumalaa, ensin täällä maanpäällä kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tilanteissa ja sitten taivaassa iankaikkisesti.

Jumala on hieman kiitoksenkipeä.

Sen verran hieman, että Hän julmasti ja vihaisesti heittää ne ihmiset oman onnensa varaan, jotka eivät Häntä Luojana ylistä vaan kääntyvät epäjumalien puoleen, joista Prometheus-henkinen ihminen on suurin.


Kosminen hienosäätö on siis sen havaitsemista ja ilmaisemista aikamme tieteen sanoin, jonka apostoli Paavali kirjeessään Roomassa asuville uskoville kirjoitti joskus 60-luvun taitteessa.

Että luomakunta julistaa Jumalan kunniaa.

Mutta apostoli osoittaa myös, että ihmiset eivät tästä piittaa, vaan kääntyvät omille teilleen, heidän ajatuksensa käyvät turhiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä pimenee.


Sen tähden henkilökohtaisen uskomme tunnustuksena ei tulisi olla "olin epäuskoinen, vakuutuin, että asiat ovat totta, nyt MINÄ uskon. usko sinäkin" kuten joskus saa nähdä ja kuulla.

vaan suun tunnustus Jeesus on Herra, armosta minäkin olen saanut pelastavan uskon, mutta paljon minussa on vielä keskeneräistä - turhan paljon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti